Sabtu, 5 Mei 2012

Guru Contoh Adalah Kawanku, Sayangnya Ulama Tak Mahu Menjadi Sahabat…



Aku mempunyai seorang sahabat yang aku hormati; yang mempunyai banyak pengalaman dalam mendidik anak bangsa. Pengalamannya mendidik meliputi dari mula anak kita ke sekolah di darjah satu sehingga beliau mengajar di Institut Pendidikan Guru yang menghasilkan bakal guru-guru pula, malah beliau juga adalah seorang penulis, pengarang dan berkemahiran dalam bidang grafik.
    Aku menghormatinya kerana konsep yang digunapakai dalam menerapkan ‘keterbukaan’nya agar anak bangsa berupaya menggunakan akal fikiran dengan lebih matang; bukan sahaja dalam menjalankan tugas, malah dalam mengharungi kehidupan mereka yang mendatang.
    Katanya:  “Aku boleh `bantai’ murid dan murid juga aku benarkan `membantai’ aku sekiranya tidak bersetuju. Syaratnya, ada alasan yang kukuh dan jitu”. Itulah guru dan sahabatku yang bernama Zulkifli Abu, anak kampung dari Pelegong, orang Nogori.
    Konsep keterbukaan inilah yang berupaya menjana bangsa yang bertamadun dengan mengasah murid untuk belajar menggunakan alam fikirannya sebaik mungkin dan perkara yang sama telah difirmankan bahawa mereka yang tidak menggunakan akal fikirannya adalah seperti binatang dan pada ayat yang lain telah difirmankan pada kita manusia dalam surah Al-Anbyia’ ayat 67;
    21:67
Offin lakum walima ta’udoona min dooni Allahi afala taAAqiloon
"Adoiiii!!!! kamu dan apa yang kamu taati dari selain Allah! Mengapa kamu tidak menggunakan akal fikiran?"
    Dalam kita mencari pegangan diri, harus kita mulakan dengan otak kita dan kemudian akal fikiran sebelum mendalami kepada akal budi. Begitulah kita manusia harus belajar dari bawah, bertatih kemudian berjalan lalu berlari sekiranya mahu.
    Bila kita mahu memahami sesuatu perkara terutamanya soal berkaitan Islam, soal apa yang sebenarnya hendak disampaikan oleh Nabi, soal apa yang dimaksudkan dalam mushaf Al-Quran, para ulama seharusnya mempunyai sikap yang terbuka dan memikirkan mengapa dalam Islam sendiri terdapat `kasta’ seperti Sunni, Syiah, Wahabi dan sebagainya. Setiap `kasta’ akan mengatakan merekalah yang benar dan merekalah berhak masuk syurga. Benarkah demikian?
    Kalau kita berbeza pendapat, walaupun telah diberikan hujah, namun yang sering dilemparkan adalah: “Kau ni dah sesat ni”. Apakah ulama telah diberi ‘mandat’ oleh Tuhan untuk menghukum orang lain sesat? Semua yang beragama terutamanya Islam percaya Tuhan itu Esa. Kita yang Muslim merujuk kepada Al-Quran sebagai panduan, cuma bezanya antara kita adalah bagaimana fahaman kita terhadapnya dan adakah kita harus percaya pada sesuatu pendapat sahaja? Maka kita harus renungkan, gunakan akal fikiran, jangan terus resapkan apa orang lain kata dengan sewenang-wenangnya, fikir dahulu!!!
    Barangkali  ini lah sebabnya `ulama’ tidak mahu berkawan denganku kerana aku mempunyai konsep menerima hujah-hujah yang diberikan untuk direnungkan dahulu sebelum kita guna pakai sesuatu fahaman, bersesuaian dengan firman Allah dalam surah Az-Zumar ayat 18:
    39:18
Allatheena yastamiAAoona alqawlafayattabiAAoona ahsanahu ola-ika allatheenahadahumu Allahu waola-ika hum oloo al-albab
Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya, mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.
    Tahniah dan terima kasih cikgu Zul kerana telah berusaha menerapkan konsep yang sedemikian, semoga Allah memberi hidayahnya.
    Wallahualam.

Oleh: Nazarudin Hashim

Tiada ulasan: