Halaman

Selasa, 15 Oktober 2013

Tak logiklah, Cikgu!

Sang Pencerita bersama Dr. Merhayati Sipon, bekas pelajar STTJ
Tok...tok...tok... "Assalammualaikum Ustaz Amar, Cikgu Ariff nak jumpa dengan Anis di Makmal Sains sekarang," seorang murid lelaki, yang kutebak mungkin murid tingkatan satu, berdiri di muka pintu kelasku.  Mukanya agak takut-takut ketika menyampaikan pesanan.  Almaklumlah, Ustaz Amar garang juga orangnya.  
    "Baik, terima kasih, ok Anis, saya beri izin kamu keluar sebentar, bila dah selesai, segera balik ke kelas semula," pesan Ustaz Amar sedikit tegas.  "Ya, ustaz, terima kasih," jawab kupantas sambil segera bergegas keluar.  
    "Apahal pulak ni, bukan Cikgu Ariff tak tahu aku ada kelas sekarang ni, pentingkah?," aku tertanya-tanya di dalam hati sambil langkah kuayun laju menuju ke Makmal Sains.
    "Masuk," suara Cikgu Ariff yang sedikit garau kedengaran di balik pintu makmal sebaik pintu kuketuk perlahan.  "Assalammualaikum cikgu," aku memberi salam sebaik daun pintu kukuak perlahan.  
    "Waalaikumsalam, sila duduk," balas Cikgu Ariff sambil  tangannya menunjuk ke kerusi di hadapan mejanya.  Anak kelahiran Felda itu sederhana tinggi serta berkulit sawo matang.  Rambutnya ikal dan menyimpan kumis nipis.  
    Cikgu Ariff guru mata pelajaran Sains Pertanian sejak aku di Tingkatan Satu.  Walaupun aku bukan ketua kelas, tetapi  aku selalu menjadi sasarannya bila dia hendak menyampaikan pesan buat rakan sekelas, mungkin kerana aku pengawas sekolah.  
    Aku pun tidak pasti tetapi dia tampak senang berurusan denganku walhal kakak-kakak senior Tingkatan Empat dan Lima selalu bergosip sesama mereka mengatakan yang Cikgu Ariff, guru baharu yang sedikit pendiam.
    Namun apabila berbual denganku dia nampak sangat ramah,  sambil sesekali bercerita tentang keluarganya di Pahang.  Sebagai anak yang sulung, Cikgu Ariff sangat bertanggungjawab terhadap adik-adiknya yang masih kecil.  Memandangkan adik-beradikku kesemuanya perempuan, Cikgu Ariff sudah seperti abang kandung yang aku tidak pernah ada.
    "Nah, yang ini untuk Anis," senyum Cikgu Ariff sambil menghulur sepapan coklat Cadbury kepadaku.  
    "Wah, terima kasih, terima kasih cikgu," aku melemparkan senyum lebar sambil hatiku kegirangan kerana coklat memang kegemaranku dan Cikgu Ariff tidak pernah lupa tentang itu setiap kali aku dipanggil untuk berjumpa dengannya.  
    "Ini yang buat Anis lagi sayang kat cikgu, kalau tolong sikit, mesti dapat hadiah, kawan-kawan Anis mesti jealous nanti ni," jawabku sedikit keletah.
    "Sebenarnya, kenapa cikgu panggil Anis? Cikgu tahu tak sekarang ni kelas Ustaz Amar, nasib baik moodnya agak baik hari ini, Ustaz Amar tak banyak soal ketika nak bagi izin keluar kelas, itu pun dia dah pesan bila selesai balik semula ke kelas segera," mulut kubecok berbicara sambil  menggesa Cikgu Ariff menerangkan tujuannya kerana tidak mahu membuat Ustaz Amar bising kalau aku lambat masuk ke kelas.  
    Lama Cikgu Ariff merenung aku. "Eh, kenapa Cikgu Ariff pandang Anis macam tu? Anis ada buat salahkah?," tanyaku sedikit gusar sambil memikir takut-takut aku ada terlupa menyampaikan pesan Cikgu Ariff kepada kawan-kawan sekelas.  
    "Erk, tak, cikgu, cikgu nak cakap sesuatu pada Anis, aah, kalau cikgu belanja Anis sate, nak tak?," balas Cikgu Ariff sambil berterusan memandang tepat ke mataku.
    "Alah, cakaplah dari tadi cikgu nak belanja kami sate, ingat Anis ada buat salah ke?, buat Anis suspense je," lega hatiku mendengar jawapan Cikgu Ariff.  
    "Tapi kenapa cikgu nampak pelik hari ini, yang asyik tenung aku ni kenapa," hatiku berdetik sambil jariku sibuk menekan kepala pen untuk menutup kegelisahan yang semakin menjelma.  
    "Bukan 'kami', tapi Anis seorang sahaja, boleh?," renung Cikgu Ariff lagi. Kali ini, sah aku sudah mula rasa lain macam.
    "Erk, tak bolehlah cikgu, nanti kawan-kawan Anis ejek Anis 'bodek' cikgu, selalu kan cikgu ajak satu kelas," soalku lagi sedikit keliru dengan permintaan Cikgu Ariff.  
    Kali ini aku betul-betul renung muka Cikgu Ariff.  Aku rasa sedikit hairan bila Cikgu Ariff kurang bercakap hari ini.  
    "Cuba awak baca ni Anis," pinta Cikgu Ariff sambil menghulurkan satu lipatan kertas A4 kepada ku.  Aku segera mengambilnya dari tangan Cikgu Ariff.  
    "Ohhh, ini yang cikgu nak bagi tahu Anis dari tadi, laaa, biasa lah cikgu, apatah lagi kalau guru baru kat sekolah ni," jawabku sambil tertawa kecil.
    "Anis tak rasa cemburu ke?," soal Cikgu Ariff menghentikan tawaku.
    "Ish, buat apa nak cemburu? Baguslah cikgu ada secret admirer kat sekolah ni, lagi pun Kak Salmi ni cantik tahu cikgu," jawabku sambil bergosip tentang Kak Salmi, kakak senior Tingkatan Lima di sekolahku.  
    "Betul Anis tak rasa cemburu?," soal Cikgu Ariff lagi.  Aku lihat ada redup di matanya.
    "Eh, kenapa pula? Cikgu macam runsing je, tak sihat kah?," jawabku makin keliru.  
    "Apa kena Cikgu Ariff ni? Dah lah berdua-duaan dalam Makmal Sains, matilah aku kalau Ustaz Amar tahu," hatiku dah mula gelisah sambil bibir tersengih-sengih untuk menutup keresahan yang makin menggila.
    Aku rasa Cikgu Ariff seperti mengelamun sambil tunduk seolah-olah cuba membaca buku di hadapannya.  Perlahan-lahan dia mengangkat muka merenung mukaku.
    "Anis tak pernah rasa apa-apa pada cikgu?," kali ini kulihat renungan Cikgu Ariff seperti mengharap.  
    "Alah...janganlah, janganlah, janganlah cakap yang itu," hatiku sudah menggelabah bila aku sudah mula menebak tujuan Cikgu Ariff pagi itu.  Aku semakin membundarkan mataku. "Erk, rasa apa cikgu?," tanyaku kembali pura-pura tak faham.  
    "Saya cinta dan sayangkan Anis sejak Anis di Tingkatan Satu lagi," jawab Cikgu Ariff sambil matanya terus-terusan merenungku.  Kali ini, aku sudah terasa peluh jantan mula menitik, ketiak pun dah mula rasa lekit.
    "Cikgu! Cikgu tahu tak cikgu tak patut cakap macam tu, Anis kan anak murid cikgu. Sebagai guru cikgu tak patut jatuh cinta dengan anak murid sendiri, budak bawah umur pulak tu, tapi kalau anak murid tak pe jatuh cinta kat cikgu, tu biasa, lagi pun umur cikgu hampir 10 tahun jaraknya dengan Anis, kalau nak bercinta dengan adik cikgu bolehlah, tak logik lah kalau Anis nak bercinta dengan cikgu, lagi pun Anis anggap cikgu macam abang sahaja, sayang macam abang sahaja," jawabku nyaring.  
    Itu kali pertama aku meninggi suara pada Cikgu Ariff.  Dalam menggelabah itu aku dah mula melalut, sudahlah aku juga terkenal dengan keceluparannya  di kalangan kawan-kawan setingkatan.  
    Apa sahaja yang terlintas di kepala terus aku luahkan pada Cikgu Ariff.  "Cikgu, maafkan Anis, minta diri dulu, Anis nak balik ke kelas," terus aku menyambung kata-kata bila kulihat Cikgu Ariff seperti terkedu dengan tindakan ku.  
    Mungkin dia tidak menyangka kata-kata seperti itu boleh keluar dari mulutku yang selalu manja.   Aku segera bangun dan menolak daun pintu makmal sedikit kasar.  Aku ingin segera keluar dari situ.  Aku takut nanti kena tangkap khalwat dengan Ustaz Amar pula, kecoh jadinya nanti.  
    Aku tidak tahu sama ada Cikgu Ariff tersinggung atau tidak, aku tidak mahu tahu dan sudah tidak peduli.   "Tak logik betul! Memang tak logik, tak sangka Cikgu Ariff begitu, patut lah baik sangat dengan aku selama ini," aku tak berhenti mengomel sambil langkah semakin laju. 
    Dalam hati aku terkilan juga sebab coklat pemberian Cikgu Ariff tadi ku tinggal begitu sahaja di atas meja. – Merhayati Sipon
Catat Ulasan