Halaman

Isnin, 18 Februari 2013

Hong Kong 3

“Bang! Ani!” terdengar jelas suara isteriku walaupun jauh.
“Macam mana Hong Kong?”
“Macam biasa saja.. Abang macam mana?”
Under control. Budak-budak macam mana?”
“Dia orang apa tahu. Happy sakan di Disneyland.”
    Lega rasaku apabila anak-anak gembira di sana. Aku benar-benar rasa bersalah kerana sifatku yang suka menolong orang turut menyusahkan keluarga.
    Bagi aku, aku tiada masalah. Selagi apa yang aku buat tidak menyalahi undang-undang agama dan negara, aku redha terhadap apa-apa saja yang berlaku. “Thrill!” Begitulah yang selalu aku katakan kepada isteri.
    “Hidup ini tidak meriah sekiranya kita menghadapi suasana yang sama setiap hari,” kataku menyejukkannya apabila dia sering komplen, ramai kawan-kawan yang menyusahkan diriku walhal mereka meminta pertolongan.
    Sebagai mengisi masa lapang ditinggalkan keluarga selama seminggu, aku cuba menelefon kawan. Antaranya, Shahhilan, rakan kongsi produksi penerbitanku.
    “Wareh apa macam?”
    “Den biaso yo,” jawabnya di hujung talian.
    “Apa macam Hong Kong?”
    “Biasa-biasa saja. Tidaklah macam kita di London dulu,” aku pula cuba berhelah.
    “Eh Wareh! Toranglah suara kau dalam telefon. Macam kek Taman Pinggiran Golf saja,” katanya.
    Aku tidak dapat menahan ketawa lagi.

Hong Kong 2

Melalui pegawai imigresen itu aku tahu bahawa aku dilarang ke luar negara kerana kes menjamin seorang rakan dahulu.
    Rupa-rupanya aku telah dijatuhkan hukuman bankrap sedangkan aku tidak pernah dimaklumkan secara bertulis oleh pihak yang berkaitan.
    “Encik boleh mendapatkan kebenaran khas daripada ibu pejabat kami di Putrajaya,” pegawai itu memberi nasihat.
    Tanpa berlengah aku segera ke tingkat atas dan berlari ke luar untuk menahan teksi. Sebuah teksi lalu dan segera mengarahkannya ke Putrajaya. RM60.00 lesap.
    Sampai di sana, pejabat belum dibuka lagi. Tepat jam 8.00 pagi, aku menjadi pelanggan pertama meja pertanyaan Unit Keselamatan Khas.
    “Maaf Encik! Encik perlu mendapatkan kebenaran daripada Jabatan Insolvensi Negeri dulu,” layannya mesra.
    Sekali lagi aku berlari keluar untuk mendapatkan teksi ke Seremban. RM60.00 lagi lesap.
    Setelah bertemu Encik Azman, Pengarah Jabatan Insolvensi Negeri aku diminta melupakan saja hasratku ke Hong Kong.
    “Lupakan saja hajat ke Hong Kong Tuan Haji,” katanya selamba.
    “Mengikut peraturan, kebenaran khas hanya diberi setelah borang diisi dua minggu sebelum berangkat ke mana-mana. Kelulusan itupun diberikan oleh pejabat kami di Putrajaya,” katanya lagi.
    Aku menarik nafas panjang.
    “Mengikut peraturan yang ada, Tuan Haji sepatutnya menyerahkan pasport kepada kami,” pintanya, masih dalam nada bersahaja.
    Aku segera menyeluk saku jaket. Aku panik seketika. Pasportku tiada.
    Aku segera menelefon pejabat Imigresen di Putrajaya dan meminta kerjasama telefonis menyambung talian kepada pegawai keselamatan di bahagian depan bangunan.
    Melalui kerjasamanya, dia bertanya kepada pemandu teksi yang berkeliaran di hadapan bangunan itu sekiranya menjumpai pasportku.
    Tidak sampai lima minit, aku dimaklumkan pasportku tercicir di tempat duduk depan.
          Aku segera meminta pemandu teksi berkenaan menghantarnya ke Seremban. Dia segera memenuhi permintaan. RM60.00 lagi bertukar tangan.

Hong Kong 1


Seperti biasa aku terpaksa membereskan pelbagai perkara sebelum bertolak ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 3.00 pagi nanti.  Seperti biasa juga `rezeki’ datang pada saat-saat akhir.
    Pada sebelah pagi aku dan krew ke Jabatan Kebudayaan, Kesenian dan Warisan bagi memulakan penggambaran untuk video latihan tari piring. Sewaktu sibuk-sibuk di sana aku dimaklumkan isteri ada faks sampai. Pusat Perkembangan Kurikulum menawarkan kepadaku bagi membangun video korporatnya. Tarikh menghantar prototaip cuma dua minggu.
    Sewaktu isteri dan anak-anak menyiapkan makanan dan pakaian untuk bercuti seminggu di Hong Kong, aku masih memerah otak merancang konsep video korporat dan menghubungi tenaga produksiku menyiapkan apa yang perlu sebelum aku balik nanti.
    Seperti yang dijanjikan, Junaidi adik iparku datang ke rumah pada jam 3.00 pagi. Sewaktu tiba di KLIA suasana agak sunyi. Hajat isteri dan anak-anak tidak kesampaian untuk bersarapan di Food Garden kerana ia belum dibuka. Tanpa pilihan kami jengah juga restoran makanan segera yang dibuka 24 jam.
    “Sekali ni Ani tak nak rushing bila bercuti. Just relax,” isteriku beberapa kali berpesan bila aku semacam membantah untuk bertolak lebih awal ke KLIA. Isteri dan anak-anak memang tahu perangaiku. Ada sahaja yang tidak beres menjelang waktu percutian keluarga.
    Jam 6.00 pagi, rakan-rakan dalam kumpulan pelancongan kami diarahkan berkumpul di satu tempat sebelum melakukan daftar masuk. Siti Adibah anak bongsuku yang baru berusia tiga tahun bagaikan tidak sabar lagi untuk menaiki kapal terbang. Entah mengapa, dia akan begitu gembira setiap kali kami membawanya melancong.
    “Big plane,” katanya berulang-ulang. Mungkin kerana usianya yang baru melepasi tiga tahun memungkinkannya dia tertarik dengan kapalterbang.
    Sewaktu diminta turun ke laluan imigresen, Siti Adibah dan kakaknya Siti Atiqah terus bergurauan. Gembira benar mereka apabila mendapati aku tidak seperti selalu – tergesa-gesa untuk check-in kerana sebelum itu terpaksa membereskan banyak perkara.
    Laluan automatik benar-benar menyenangkan penumpang. Pasport hanya perlu disuakan kepada pengimbas dan laluan terbuka sendiri. Siti Haryati lepas, Siti Atiqah lepas, Rohani dan Siti Adibah juga lepas laluan.
    Hanya sewaktu aku menyuakan pasport antarabangsaku, tiba-tiba lampu merah terpasang dan dikuti bunyi Tit! Tit! Tit!
    Aku menyuakannya kembali. Bunyi yang sama kedengaran. Aku mula tertanya-tanya. Seorang pegawai imigresen wanita muda segera menghampiri. Dia menyuakan kembali pasportku. Di layar kecil tertulis beberapa perkataan.
    “Maaf Encik! Encik tidak dibenarkan ke luar negara,” katanya lembut.
    “Mengapa?,” tanyaku kaget.
    “Encik boleh jumpa pegawai atasan saya. Dia sedang sembahyang subuh,” katanya lagi.
    Setelah pegawai atasan imigresen itu mengesahkan aku tidak dibenarkan ke luar negara, aku segera menyerahkan kamkorder, kamera digital dan beberapa helai wang kertas Amerika kepada isteri yang berada di seberang kaunter.
    “Ani pergi dulu. Abang akan naik kapal terbang jam 9.00 nanti,” aku menyejukkan keadaan.
    Anak-anakku dalam kesedihan melambai tangan. “Tak syoklah ayah tak ada,” teriak Atiqah.

Khamis, 14 Februari 2013

BPR5


Sekarang sudah lebih enam bulan. Aku masih tidak tahu kedudukan sebenar pertuduhan yang dikenakan kepadaku. Terus-terang dikatakan, aku cukup bosan menghadapi suasana ini.
    Semua staf maktab telah tahu cerita ini. Malah beberapa rakan di maktab lain telah mendengar cerita yang sama. Haji Zul telah songlap duit buku bernilai RM72,000.
    ”Patutlah dia mampu pakai dua Mercedes, satu Honda Jazz dan sebuah lagi kereta Kembara.” Begitulah antara kata-kata yang kudengar ketika beberapa kawan mengumpat.
    Mereka tidak tahu cerita sebenar di sebalik kemampuanku memiliki empat kereta. Mercedes 190E itu aku bawa balik dari Manchester. Harga kereta itu cuma £3,000 yang dibeli tunai daripada isteri Azim yang tidak mampu membawanya pulang dulu.
    Aku mampu beli tunai kerana harganya cuma RM29,000 termasuk cukai, hasil jualan kereta Honda Prelude sebelum ke England dulu.
    Mercedes C200 berwarna biru tua itu milik isteriku, yang dibeli daripada wang simpanannya.
    Kereta Perodua Kembara pula aku beli melalui pinjaman kerajaan – sengaja dibeli untuk mendapat pengalaman bagaimana berhutang dengan kerajaan. Honda Jazz pula dibeli untuk kegunaan anak sulung kami, Siti Haryati.
    Oleh kerana bosan menunggu kedudukan kes sebenar, aku sering sahaja menelefon Puan Salwa, ketua pegawai penyiasat.
    ”Puan. Fahamilah keadaan saya. Semua orang di maktab sudah tahu, saya rasuah. Bila BPR datang, maknanya saya rasuah. Mereka tidak tahun keadaan sebenar.
    ”Dato’ Johari Baharom seorang Timbalan Menteri. Surat khabar boleh siarkan berita bila dia komplen kesnya tidak ada asas. Bagi orang macam saya... orang kecil ... mana surat khabar nak pakai cerita saya walaupun saya berkhidmat lebih 15 tahun secara sambilan dengan Berita Harian,” kataku minta difahami.
    ”Itulah tidak adilnya. Bila ada aduan, kes masuk surat khabar. Bila tidak ada bukti, cerita hilang begitu saja. Terus-terusanlah saya dituduh rasuah sehingga mati,” kataku memberikan lojik mudah.
    Hanyalah lebih setahun kemudian, aku mendapat maklum kes itu tidak dipanjangkan untuk pendakwaan kerana tidak ada bukti. Itupun aku sendiri yang sering menelefon; bukannya makluman bertulis daripada BPR.

BPR4


Aku dibawa ke sebuah bilik yang sederhana besarnya. Sedia menanti seorang pegawai penyiasat muda yang berbekalkan sebuah komputer bimbit di atas meja.
    ”Azman,” katanya memperkenalkan diri.
    Aku menyambut salamnya sambil dapat mengesan beberapa peralatan rakaman moden di dindingnya.
    ”Saya dari pejabat BPR di Melaka. Pegawai penyiasat Negeri Sembilan tidak boleh mengendalikan kes ini kerana adik Tuan Haji, Halimaton Saadiah adalah PA Pengarah di sini. Bias nanti,” katanya memulakan perbualan.
    Aku mengangguk.
    ”Saya akan merekodkan pernyataan dalam komputer ini.” Matanya mengarah kepada komputer di atas meja.
    Sejak jam 10.30 pagi itu aku diajukan soalan demi soalan. Aku terus menjawab tenang. Tidak ada satupun yang aku sorokkan.
    Sesi itu bagaimanapun terpaksa dihentikan kerana tiba waktunya untuk bersembahyang Jumaat. ”Pukul 2.45 nanti, datang lagi,” pintanya.
    Sehinggalah sesi disambung di sebelah petang, aku dapat melihat Azman terkial-kial mengendalikan komputer bimbitnya. Sebagai pemegang sarjana dalam bidang Komputer Dalam Pendidikan, aku dapat merasakan betapa Azman seorang novis.
    ”Alah! Hilang lagi,” Azman merungut apabila fail beberapa pernyataanku tidak dapat dipanggil kembali. Aku segera memberi arahan bagaimana cara mengatasinya.
    Insiden itu berlaku berulang kali. Azman juga kulihat terkial-kial sewaktu menaip. Di wajahnya terlihat rasa tidak senang.
    ”Sebenarnya Tuan Haji cuma suspek kami. Pertuduhan tidak boleh dibuat selagi kami tidak mendapat bahan bukti,” katanya seolah-olah ingin menutup rasa kesalnya.
    Aku relaks saja.
    Sesi petang itu hanya berakhir hampir waktu maghrib. Tempoh lebih empat jam bukannya dipenuhi untuk mengambil pernyataanku tetapi lebih berupa kuliah pertama bagaimana mengendalikan Microsoft Word.

BPR3


Sambil beriringan, aku dipelawa masuk ke ruang yang tertulis di pintu “Tutup pintu rapat-rapat”. Ruang itu agak besar dan di dalamnya terdapat beberapa bilik. Sebaik-baik masuk, tiga pegawai mengambil tempat masing-masing dan mula mengemukakan soalan.
    “Saya telefon Tuan Haji pukul 10.00 malam tadi. Mengapa tidak jawab?”
    “Flight saya delay. Hanya pada pukul 8.45 kami dapat berangkat. Tiba di KLIA lebih kurang jam 11.00.”
    “Tuan Haji sudah tahu kes ini bukan?”
    “Saya sudah dimaklumkan oleh pengarah saya.”
    “Boleh Tuan Haji jelaskan proses pembelian buku tahun 2006?”
    “Berdasarkan pekeliling terbaru, saya membuat pembelian terus daripada lima syarikat. Asalnya lapan syarikat. Saya diingatkan oleh Pengarah supaya tidak membeli daripada tiga lagi syarikat itu kerana mereka tidak bertaraf syarikat bumiputera.”
    “Berdasarkan aduan, salah satu syarikat itu telah menerima bayaran sedangkan buku belum dihantar?”
    “Biasanya untuk mengelakkan AP58 saya menandatangani LO dan meminta CC menahan cek sekiranya barang yang dipesan tidak dihantar sepenuhnya. Saya tidak menjangka pembayaran tahun ini dibuat terus ke akaun pembekal.”
    “Adakah Tuan Haji tahu bahawa perbuatan ini menyalahi prosedur kewangan?”
    “Saya tahu. Walaupun niat tidak laku di mahkamah, saya membuat tindakan ini semata-mata untuk menjaga kepentingan pengguna pusat sumber saya khususnya pelajar. Saya tidak mahu peruntukan ini tidak di belanjakan.”
    “Mengapa tidak bertindak awal?”
    “Kami hanya menerima waran pada penghujung  Ogos dan minta dibelanjakan sebelum 31 Oktober. Saya tidak dapat mencari pembekal bumiputera yang membekalkan buku Cina dan Tamil. Oleh kerana itu saya meminta kerjasama salah satu pembekal yang turut membekal buku Melayu dan Inggeris berbuat demikian.
    “Pembekal ini tidak mendapat faedah satu sen pun daripada urusan pembelian buku Cina dan Tamil ini. Saya memintanya membeli daripada tiga syarikat yang dicadangkan oleh jabatan akademik yang berkaitan. Mereka telah membuat pemilihan buku dan diberikan sebut harga.”
    “Tuan Haji sudah minum?”
    “Belum.”
    “Tuan Haji nak makan apa? Kami boleh belikan.”
    “Bolehkah tuan-tuan membelikan makanan saya?,” aku mengemukakan soalan bodoh.
    Ketiga-tiga mereka tersenyum. Bagaimanapun makanan yang dipesan hanya tiba kira-kira 45 minit kemudian dan kami makan bersama di ruang kecil di bahagian belakang.
    “Sebentar lagi Tuan Haji diminta membuat pernyataan yang akan direkodkan,” kata pegawai wanita muda itu.
    Aku terkedu. Setelah beberapa jam berlalu rupa-rupanya soalan itu tidak direkodkan. 

BPR2


Tidak seperti biasa, aku mengikut pintu depan ke pejabatku sambil beriringan dengan tetamuku – empat pegawai BPR. Seperti selalu, aku mempelawa mereka duduk dengan penuh hormat.
    Setelah mengambil nafas beberapa ketika sambil memerhati apa yang ada di sekeliling, pegawai wanita itu terus melontarkan soalan demi soalan dengan penuh kesopanan.
    Aku menjawabnya dengan penuh sopan juga.
    ”Saya akan memberi sepenuh kerjasama. Saya akan bercakap benar walaupun saya tahu kata-kata saya ini nanti boleh memerangkap saya kembali,” aku membuat pengakuan.
    Kata-kata seperti itu mengingatkan aku kepada beberapa siri  perbicaraan di mahkamah. Aku dibicarakan kerana kes menjadi penjamin. Aku tetap hadir setiap kali dipanggil sedangkan peminjam sebenar iaitu rakan baikku tidak pernah berbuat demikian kecuali di peringkat akhir hukuman dijatuhkan.
    “Mungkinkah peristiwa seperti ini berulang?,” aku bertanya kepada diri sendiri.
    “Boleh saya dapatkan pay-slip?.”
    Aku segera menarik laci dan menyuakannya kepada mereka.
    “Boleh saya dapatkan buku bank?”
    “Saya tidak ada buku bank. Saya cuma ada akaun semasa.”
    “Kalau macam itu, beri saya penyata bank,” pintanya.
    “Penyata bank saya tidak ada di sini. Saya simpannya di rumah.”
    “Boleh tak Tuan Haji balik ke rumah dan kami mengikut dari belakang?”
    “Saya minta kerjasama supaya tidak ikut saya ke rumah. Isteri saya di peringkat akhir menyiapkan tesis sarjananya. Saya tidak mahu dia terganggu.”
    Mereka tidak dapat memenuhi permintaanku. Mereka akan ikut juga. Itu syarat kerja mereka.
    “Bolehlah ikut saya ke rumah. Bagaimanapun saya minta kerjasama supaya tidak meletak kereta di hadapan rumah saya. Lihat saja dari jauh,” aku membuat permintaan dan mereka akur juga.
    Oleh kerana jarang balik ke rumah pada waktu pejabat, kehadiranku pada pagi itu membuatkan isteriku hairan. Apatah lagi aku tidak memberitahunya mengenai peristiwa itu walaupun aku telah mengetahuinya sejak di Kundasang lagi.
    Lebih menghairankannya aku terus ke peti besi dan tercari-cari sesuatu di situ.
    “Cari apa?,”
    “Penyata bank.”
    “Buat apa?” soalnya lagi. Masih dalam nada kehairanan sambil menyapu rumah.
    “Pegawai BPR ada di depan tu. Mereka sedang siasat tuduhan. Abang dikatakan menyelewengkan duit pusat sumber.”
    Setelah mendapat apa yang yang aku cari, aku terus keluar.
    “Jangan risau. Insya-Allah tuhan bersama kita,” kataku ringkas sambil memberikan ciuman di pipinya.

BPR1


Sewaktu sedang sibuk memberi talk, getaran telefon bimbit di pinggang membuatkan aku segera mengambilnya dan melihat nombor pemanggil.
    “Ji, boleh cakap sekarang? Ada perkara penting,” suara bos kedengaran jauh.
    Setelah memaklumkan kepada rakan trainerku mengenai panggilan itu, aku terus meluru keluar sambil meneruskan percakapan.
    “Boleh cakap sekarang. Saya dah keluar,” kataku ringkas.
    “Ji! Saya di Batu Pahat. Ini ada masalah besar. EO maklumkan kepada saya pegawai BPR ada di pejabat.”
    “Apa masalahnya?,” tanyaku tenang.
    “Pasal pembelian buku yang Haji uruskan.”
    “Saya sudah diberitahu oleh Puan Noraini dan Anuar,” jawabku pula.
    “Kalau boleh saya minta Haji balik. Selesaikan perkara ini segera,” pintanya.
    “O.K.lah saya akan fikirkan,” jawabku pula sambil meminta kebenarannya untuk memberhentikan perbualan bagi membolehkan aku meneruskan sesi.
    Setelah selesai sesi pagi mengenai Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif di sebuah resort di kaki gunung Kinabalu itu aku terus menghubungi pembekal buku ke pusat sumberku.
    “Rosli. Macam mana buku yang aku pesan dulu?”
    “Ini dah jadi masalah besar Ji. Pegawai BPR ada di pejabat saya sekarang. Sebahagian besar buku sudah ada kecuali buku import. Macam mana ni?,” dia pula yang bertanya.
    “Bercakap benar saja kepada pegawai BPR itu. You boleh beritahu persefahaman yang telah kita buat,” kataku pula.
    “Ini masalahnya. Dia orang sedang siasat aduan yang mengatakan saya telah menerima bayaran sedangkan buku belum dihantar,” suara Rosli lebih cemas kedengaran.
    “Cakap saja perkara yang betul. Tuhan bersama kita,” aku cuba menyejukkannya dan memberhentikan perbualan.
    Waktu makan tengah hari itu aku menghubungi Anuar, pustakawanku untuk mendapat penjelasan lanjut mengenai kedatangan pegawai BPR ke pejabatku.
    Katanya dia sendiri telah disoalsiasat dan diminta datang ke pejabat BPR untuk memberi keterangan. Disebutnya juga EO, Ketua Pembantu Tadbir dan Pembantu Tadbir Kewangan juga telah disiasat.
    Berdasarkan maklumat itu aku menelefon EO dan memintanya memberitahu pihak BPR supaya aku disiasat apabila tugasku selesai tiga hari lagi.

Pentadbir Nombor Satu


Tidak ada siapa yang tidak kenal dengan tokoh ini di bandar kecil itu. Dia mengetuai agensi kerajaan negeri dan setiausaha persatuan sukan yang dipengerusikan orang nombor satu. Sebenarnya jawatan keduanya itulah yang menyebabkan dia dikenali. Kenyataan akhbarnya yang kadang-kadang kontroversi sering juga dilihat di akhbar.
    Dia memang rapat denganku. Selain perhubungan antara seorang petugas media dengan setiausaha persatuan sukan nombor satu, aku sering membantunya menguruskan pelbagai penerbitan sejak beliau mengetuai satu agensi lain sebelum itu.
    Satu hari, beberapa bulan mengetuai agensi yang lebih besar itu, aku dipanggilnya ke pejabat.
    “Kau tolong uruskan penerbitan buletin agensi ini macam pernah kau buat dulu,” arahnya pendek.
    “Kau boleh jumpa Malik. Kau bincang dengan dia untuk dapatkan bahan,” katanya lagi. Malik yang dimaksudkan ialah pegawai yang baru dilantik di agensi itu selepas beliau bersara dari sebuah jabatan kerajaan persekutuan.
    Keluar dari pejabat beliau, aku terus ke pejabat Malik pula. Aku memang mengenalinya. Kecekapan kerjanyalah memungkinkan beliau dilantik oleh orang nombor satu yang baru ke jawatan itu. Bagaimanapun penerbitan, bukan bidangnya.
    Setelah berbincang dengannya langkah-langkah awal yang perlu dibuat bagi menguruskan penerbitan buletin itu, aku meminta Malik menyiapkan bahan dan foto berkaitan. Aku memberikan tempoh dua minggu untuk menyediakannya.
    Apabila tiba masa yang dijanjikan, aku datang kembali menemui Malik.
    “Ini bahan yang kau minta,” kata Malik sambil membuka sampul surat besar yang hanya memuatkan tujuh keping gambar tanpa sebarang catatan.
    “Eh! Tak kan banyak ni saja. Mana ceritanya?,” tanyaku terkejut.
    “Orang kata kau hebat. Kau dah banyak selesaikan penerbitan orang lain,” jawabnya.
    “Kalau hebat pun geng, takkan dengan tujuh keping gambar saya boleh terbitkan buletin 32 muka,” jawabku pula.
    Memikirkan Malik mungkin tidak ada pengalaman menguruskan penerbitan, aku memberi penerangan ringkas mengenainya.
    Aku juga memberikan tarikh untuk menyerahkan bahan sebelum aku dapat memulakan kerja-kerja suntingan dan reka letak halaman.
    Mungkin dalam kesibukannya terpaksa menguruskan teks ucapan orang nombor satu, Malik masih tidak dapat menyerahkan bahan yang dijanjikan walaupun tempoh yang diberikan telah lama berakhir.
    Berikutan insiden itu, aku sering sahaja diperli oleh pentadbir nombor satu apabila bertemu. Kadang-kadang dia memperliku di depan orang ramai.
    “Harap tie saja melintang. Buletin aku tak siap-siap juga,” katanya selamba yang mungkin lebih bersifat mengusik tetapi ia tetap menyentuh hati kecilku.
    Walaupun kata-katanya itu boleh aku sifatkan mencabar kewibawaanku, aku tidak pernah mahu mengatakan perkara sebenar di depan orang ramai. Sebagai kawan, aku tak mahu memalukannya.
    Sehinggalah Malik ditukarkan berkhidmat di luar negara, penerbitan buletin itu masih tidak menjadi kenyataan. Pentadbir nombor satu pula kini dinaikkan pangkat sebagai pentadbir nombor satu peringkat negeri.

Anak Orang Nombor Satu


Boleh dikatakan anak sulung dan anak kedua Orang Nombor Satu memang agak rapat juga denganku. Anak sulungnya pernah menjadi murid isteriku manakala anak keduanya, rakan sekelas anak sulungku.
   Bakat kepimpinan kedua-duanya terserlah sejak mereka di sekolah rendah lagi. Selain latar belakang keluarga, kedua-duanya cemerlang daripada segi ketrampilan diri dan tinggi budi bahasanya.
   Walaupun sudah lama tidak berjumpa kerana belajar di luar negara, kedua-duanya akan segera menegurku apabila bertemu di mana-mana.
     “Uncle, apa khabar?,” begitulah biasanya. Teguran mereka mesra.
    Sewaktu membaca karangan anak sulung Orang Nombor Satu, sewaktu dibawa pulang untuk diperiksa isteriku, rupa-rupanya dia bercita-cita menjadi Perdana Menteri.
    “Sewajarnyalah,” aku memberi respons kepada isteri.
  “Kalau ayahnya Orang Nombor Satu Negeri, bukan mustahil anaknya akan menjadi Orang Nombor Satu Negara,” kataku lagi.
   Baru-baru ini aku melihat anak sulung Orang Nombor Satu hampir setiap hari terpapar di televisyen. Visual itu menayangkan peristiwa Orang Nombor Satu baharu sahaja keluar dari ibu pejabat parti. Anak sulungnya mengiringi gagah di sampingnya.

Anak-anak Jalan Kedidi 4


“Salam Aidiladha Uncle Zul. Sungguh santai isi kandungan blog uncle. Teruskan berkarya untuk kami generasi muda mempelajari sesuatu. Cerita-cerita ini juga menarik kalau dibukukan – Along, Kedidi 4.”
    Pesanan ringkas yang baharu diterima itu membawa aku kembali ke Jalan Kedidi 4, Taman Paroi Jaya sekitar awal tahun 80-an. Sebagaimana biasa, petang itu Along dan adiknya, Aboi yang masih rapi bedaknya bertandang ke rumah untuk bermain dengan anak sulungku, Haryati.
    Along dan Aboi tinggal di seberang jalan. Ayahnya, Anuar bekerja dengan Tenaga Nasional manakala ibunya, Zainab berkhidmat dengan Telekom Malaysia.
    Walaupun hanya bertugas sebagai pembaca meter, Anuar mengambil perhatian berat mengenai pelajaran anak-anaknya. Sehingga kini aku masih teringat bagaimana Anuar sering menjadikan pekerjaannya dan pekerjaan pengutip sampah kakitangan Majlis Perbandaran Seremban (MPS) sebagai bahan cerita untuk anak-anaknya.
    “Ayah terpaksa berjalan dari rumah ke rumah untuk memeriksa meter. Pekerja MPS itu pula terpaksa bergerak dari rumah ke rumah untuk mengangkut sampah yang busuk tu. Mahukah Along dan Aboi jadi macam ini?,” begitulah biasanya aku mendengar Anuar mengingatkan anak-anaknya yang masih kecil ketika itu.
    Di samping memupuk motivasi anak-anaknya, Anuar turut memberi perhatian berat mengenai akhlak anak-anak. Aboi yang sejak bersekolah sudah dikenali sebagai siak tidak rasmi Masjid Kariah Paroi Jaya meneruskan kecintaan dalam bidang keagamaan dengan memilih kerjaya sebagai Pegawai Agama Polis Di Raja Malaysia.
    Along pula yang kini bertugas sebagai pensyarah di Universiti Teknologi MARA sedang melanjutkan pengajian di peringkat PhD. Anuar, ayahnya pula sejak bersara meneruskan khidmat  yang ditinggalkkan oleh Aboi sebagai siak tidak rasmi masjid.
          “Alhamdulillah. Walaupun pernah menjalani pembedahan serius, saya berasa ringan sahaja sewaktu melakukan kerja-kerja pembersihan dalam masjid,” ceritanya.