Sabtu, 28 September 2019

Zulkifli Abu dan Cik Putri Ada Skandal; Itu Sebab Dapat Melintang?

Guru, pensyarah, pengetua atau bergelar Profesor Madya atau Profesor Ulung - sama sahaja - manusia biasa yang ada lebih dan ada kurangnya.
Sewaktu saya diberi pergerakan gaji melintang ketika Sistem Saraan Baru (SSB) diperkenalkan pada tahun 1991, ada juga dalam kalangan staf akademik yang kurang senang atas keputusan Pengetua, Cik Hajah Putri Kamariah Megat Ramli berserta pasukannya, Jawatankuasa Pengurusan Tertinggi Maktab Perguruan Raja Melewar.

"Congrat! You deserve to get it," itu kata Ketua Jabatan Ilmu Pendidikan (tempat saya bernaung), Encik Rohaan Abdullah di tangga Blok A, berhampiran Balai Kerapatan sewaktu pertama kali mengetahui berita itu.
Bagaimanapun dalam pasaran kata-mengata dan mengumpat di bilik pensyarah, terdengar juga di telinga; antara lain.
"Den tak heran Cik Putri beri Zul melintang. Kau bukan tak nampak hubungan intim mereka. Selalu den nampak dio di bilik pengetuo beduo. sampai ko sonjo."
Cerita itu sama naiknya dengan cerita hubungan Nordin Abd Malek, guru pelatih dari Perak (sedaerah dan senegeri dengan Cik Putri).
Dalam Bursa Mengutuk Pensyarah selalu terdengar juga kata-kata ini.
"Cik Putri tu andartu. Nordin hensem. Kau tahu-tahu sendirilah kan! Cik Putri tu tinggal sendirian di bilik ERT.  Tak faham-faham lagi."
Kecoh tak kecohnya cerita Zulkifli Abu dapat melintang sebagai berita utama muka satu Buletin Jam 8.00 pagi MPRM, Rahim Abu yang berjawatan Setiausaha Peperiksaan yang berpejabat sebelah bilik pengetua turut `hilang pertimbangan' .
Suatu hari saya ke pejabat Cik Putri. Sebaik-baik melintas berhampiran meja Puan Musalmah, PA Pengetua, Rahim yang bertubuh rendah itu segera bersuara.
"Bagi den naik gaji melintang tak ponting. Janji BARANG DEN MELINTANG," katanya sinis sambil menunjukkan bahagian bawah perutnya.
Melalui blog ini, buat pertama kali saya ingin menjelaskan perkara ini. Seperti Nordin yang bersifat proaktif, pensyarahnya yang disifatkan sebagai antara mentornya, pasti lebih proaktif.
Dalam kesibukan sebagai pensyarah, antara stringer Berita Harian paling prolifik d Malaysia, pemilik kedai pencetakan - saya masih mempertahankan amanah sebagai pensyarah; sumber pendapatan menyara keluarga.
Walaupun saya mula bertugas di MPRM pada Mac 1991, penilaian pengetua STTJ turut diambil kira kerana sewaktu pengenalan skim ini, markah tiga tahun terakhir dijadikan panduan.
Sewaktu di STTJ, Haji Mazlan memberi saya markah 98.3 peratus manakala Mr V. K. Nair sebelum itu memberi saya 97.6 peratus.
Malah sewaktu Mr Nair memperkenalkan saya kepada Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan, Encik Hanif (suami Azmi Baharudin) sewaktu datang ke STTJ pada awal tahun 1989, kata-kata ini saya masih ingat.
"Encik Hanif! Ini Encik Zul guru baharu kami. Dia baru tamat belajar di UPM.
"Saya kenal dia. Jaga baik komoditi you ini."

Nota: Sebagai tanda terima kasih atas sumbangan pembangunan kerjaya saya, Cik Putri Kamariah Megat Ramli turut diundang sebagai tetamu pada majlis persaraan saya. Saya meminta anak sulung, Siti Haryati yang tinggal di USJ 2 menjemput dan menghantar pulang Cik Putri yang hingga kini masih menetap di Subang Jaya.
Thank You Very Much My Dear - Cik Putri Kamariah Megat Ramli yang masih solo hingga kini. Aku kangen sama kamu,,,
Lihat videonya di sini:
https://www.facebook.com/sang.pencerita.5/videos/2494257010806233/


Tiada ulasan: