Selasa, 10 Januari 2017

Kuliah Pertama Asas Kewartawanan (ZT2213)

Dato' Ishak Ismail
"Anjing menggigit orang BUKAN BERITA tapi ORANG MENGGIGIT ANJING itulah NEWS"
Ueeeeek! Carilah pernyataan lain. Dah lapuk tu.
Tajuk pertama hari ini ialah mengenai SENSITIVITI PEMBACA
Contoh perbualan antara Sang Pencerita dengan Dato' Ishak Ismail, ADUN Lenggeng di Restoran Rabena, Taman Pinggiran Golf beberpa hari lalu ini bukan sekadar boleh memahami APA ITU BERITA? tetapi juga SENSITIVITI PEMBACA khususnya TOKOH yang disebutkan Dato' Ishak ini.
Sang Pencerita: Dato'! Boleh jawab tiga soalan `lado api' ini?
Dato' Ishak: Boleh. Tak ada masalah.
Sang Pencerita: Orang kata Najib tidak dapat menjiwai kesengsaraan rakyat kerana dia lahir dan membesar dalam dulang emas. Bagaimana Dato'?
Dato' Ishak: Saya dapat merasakannya. Saya dibesarkan oleh emak saya, seorang JANDA. Kerana itulah saya sentiasa membela JANDA. Najib kata kalau adalah Kementerian Janda, sayalah Menterinya.
Sang Pencerita: Najib atau Mahathir?
Dato' Ishak: Tentulah Najib!
Sang Pencerita: Soalan akhir tapi PALING PODEH. Dua hari lalu ada orang kata kepada saya, Tok Mat orang Mahathir. Betul atau salah?
Dato' Ishak: Betul.
nota: Tidakkah setiap hari kita mengata dan mengutuk orang? Semua PM Najib buat semua tak betul walhal TAHU sebahagiannya BETUL. Ramai yang kata SEMUA YANG DIBUAT Mahathir BETUL sedangkan pada masa yang sama RAMAI JUGA YANG TAHU ada juga yang TIDAK BETUL.
Tidak sensitifkah kita apabila secara sedar dengan menjegil mata, kita bukan sahaja mengutuk tetapi MENGHINA ORANG DAN PENDAPATNYA. Orang itu berhutang dengan kita ke sehingga ada LESEN MEMARAHINYA dan DIHINA?


Tiada ulasan: