Sabtu, 7 Januari 2017

Telefon Baharu

SEJAK beli telefon baharu empat hari yang lalu Ersyad dan Babar asyik hendak telefon keluarga dan rakan di Lahore, Pakistan sahaja.
Dari pagi hingga ke tengah malam, kedua-duanya bukan sekadar bergayut dengan telefon tetapi di telinga mereka bergayut `head-set'.
Sejak hari pertama aku berada di Swamatra Sdn Bhd lebih dua bulan lalu, aku sudah kenalpasti lebih kurang perwatakan mereka.
Profesion perguruan yang aku sandang lebih 35 tahun lebih memudahkan aku mengenal keperibadfian seseorang yang sebahagian besarnya `assumption' aku benar.
Aku semakin banyak tahu latar belakang kedua-duanya sewaktu aku bawa Babar ke Semenyih, sebaik usai kerja pada jam 5.00 petang kelmarin.
"Baru," Babar berkata bangga sewaktu duduk di sebelahku dengan Volvo yang diberikan oleh Swamatra Sdn Bhd untuk kegunaanku. Kebetulan kereta Toyota RAV 4 aku rosak kerana `over-heating' dalam perjalanan pulang dari penggambaran filem `Mendidih Bro' di Hutan Lipur Ulu Bendul untuk menerima pelawaan makan malam hero `Mendidih Bro', Azrel Ismail di Aeon, Seremban 2. Tetamu lain Marlyn Dela Merced, Daisy Santos dan PA Azrel, Shahrul Idham.
Aku ke Semenyih bersana Babar atas urusan menukar lampu yang dibeli sewaktu membuat persiapan kamar tetamu untuk Juliana Evans, Marlyn dan Azrel.
Selepas menukar lampu aku bawa Babar yang jarang keluar dari Mantin ke Tesco. Apa lagi Babar bergaya dengan pelbagai aksi dengan Samsung Duonya.
"RM300 sahaja," katanya tanpa ditanya. ~Ershad juga beli." Peramah betul Babar hari itu bererita mengenai telefonya itu.
Sambil berjalan-jalan santai, Babar tak habis-habis cerita rakan sekampungnya, Ershad yang bergambar dengan Juliana Evans di Uliu Bendul.
Kedua-dua mereka hantu Facebook. Babar lihat foto Ershad yang ditulis Sang Pencerita dalam FB Swamatra Sdn Bhd.
"Haji. Ershad tak da guna.Dia selalu cerita pasal haram dengan saya.
"Perempuan tak da cantik haram. Tapi perempuan cantik, tak da haram,
Aku cuma tersengih.



Tiada ulasan: