Selasa, 27 Ogos 2013

Latihan 2 (Menghasilkan Anekdot Berdasarkan Catatan di Facebook)

Sejak dahulu saya percaya, 1001 cerita ada di sekeliling kita (bagi menjawab keluhan yang sering dilontarkan oleh mereka yang baharu menjinakkan diri dalam bidang penulisan kreatif).
    Untuk latihan kali ini, saya masih memilih catatan di FB sebagai modal cerita. Sebagai penulis, kita perlu melatih diri untuk peka dengan apa yang berlaku di sekeliling kita. Bagi penulis, satu insiden kecil yang dilihat oleh orang biasa sebagai tiada apa-apa tapi bagi penulis ia mungkin satu perkara yang mengguris nubarinya.
    Sebagai contoh, seorang lelaki tua yang akan menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-60 pada Disember ini, saya cukup terganggu dengan ajakan-ajakan untuk beborak apatah lagi di tengah malam.
    Pada waktu-waktu yang begini, mungkin lelaki tua itu sedang mengemaskini blognya sebelum `menyerahkan waktu 2/3 malamnya untuk yang Maha Khalik.’
    Masa baginya teramat berharga. `Hari-hari Terakhir Seorang Seniman’nya ingin dimanfaatkan sepenuhnya sebelum dipanggil pulang. Jadi mengapa perlu diganggu dengan skrip-skrip yang klise sifatnya.
    Selalunya, ajakan-ajakan ini bermula dengan baik. Antara skrip yang sering digunakan, “Assalamualaikum Pakcik! Apa khabar?”
    Bagaimanapun skrip yang berikutnya, mula ke arah yang meloyakan.
L   
Assalam abg apa kbr ye..
abg ade kt mane tu..
6:35pm
Di rumah.
Dan hendak ke studio.
6:35pm
L
oo..
klu mcm tu hati2 ye abg..
6:35pm
Ok. Tq!
class="img _9h" v:shapes="_x0000_i1028">6:36pm
L
abg bg no tel abg sbb hr tu dh hilng la..hehehe
trm ksh abg..
6:36pm
013-399 7395
6:36pm
L
ok trm ksh no L abg ade ke..
nanti klu l nk gi rmh blh ye abg
trm ksh..
7:11am
L
hr ni apa program abg ye
7:35am
L
abg ku sayang apa kbr ye,abg ade kt mane tu..

    Mark Elliot Zuckerberg (born May 14, 1984) mencipta Facebook untuk memudahkan dia dan rakan-rakan seuniversitinya berhubung untuk kemajuan pelajarannya, BUKAN untuk….
    Berdasarkan maklumat yang ada di atas, sila tulis anekdot yang dapat menyampaikan mesej yang ingin disampaikan oleh saya yang mencetuskan idea asas ini. Anekdot anda di nanti! Hantarkan ke zulkifliabu@gmail.com

catatan:
Sebagai penulis, kita perlu kaya pengalaman kendiri. Pembelajaran melalui pengalaman langsung adalah antara kaedah terbaik untuk lebih memahami sesuatu (Experiential learning is the process of making meaning from direct experience, i.e., "learning from experience".[1]
Experiential learning can exist without a teacher and relates solely to the meaning making process of the individual's direct experience. However, though the gaining of knowledge is an inherent process that occurs naturally, for a genuine learning experience to occur, there must exist certain elements.[1] According to David A. Kolb, an American educational theorist, knowledge is continuously gained through both personal and environmental experiences.[8] He states that in order to gain genuine knowledge from an experience, certain abilities are required:
·      The learner must be willing to be actively involved in the experience;
·      The learner must be able to reflect on the experience;
·      The learner must possess and use analytical skills to conceptualize the experience; and
·      The learner must possess decision making and problem solving skills in order to use the new ideas gained from
      the experience.

From Wikipedia, the free encyclopedia

Tiada ulasan: