Sabtu, 28 September 2013

‘Tenang dan murah dengan senyuman’



Jam 6.00 pagi, tanggal 2 September 2013 saya switch on komputer, seperti biasa sesudah subuh, bersemuka dengan dinding FB. Tiba-tiba terbaca  wall sahabat saya, MHM berbunyi seperti berikut;
    “JPM dalam kedukaan pada minggu ini kerana rakan sejabatan, Puan Jaimah Abdul Manaf secara rasminya sudah bertukar ke IPGK Tun Hussein Onn, Batu Pahat. Tahniah, Puan Jaimah kerana menyahut cabaran berpindah ke tempat baharu. (Tahniah juga kerana menjadi pengacara majlis di Dewan Bistari tadi.)” 
    Saya sentiasa membaca dinding MHM tetapi saya jarang-jarang menyampuk kerana MHM sentiasa guna bahasa baku tetapi saya bahasa rojak.
    Tiba-tiba MHM membetulkan kesilapannya, “ * Tun Hussein Onn” kerana tidak menggunakan huruf besar H pada nama ‘hussein’. Saya memang tabik dengan MHM dan seorang sahabat lagi, MSA sebagai ‘Munsyi Dewan’ atas keprihatinan dan kecekap-pantasnya membetul atau menegur kesilapan bahasa.
    Selanjutnya, MHM berkata,” Bercakap tentang hijrah, cerita termahal yang kekal dalam ingatan saya ialah kisah kerjaya rakan saya. Cikgu R pernah berkonflik dengan pentadbir sekolahnya, lalu terjejas kenaikan gred (pangkat) beliau. Namun, setelah berhijrah ke tempat baharu, kenaikan gred beliau berlaku pantas. Beliau antara empat orang kumpulan pertama guru BM yang mula-mula dinaikkan ke gred khas C. Rekod kerjaya beliau tampak lebih cemerlang. Namun, yang manisnya, laluan kerjaya beliau tidak banyak berbeza dengan laluan kerjaya saya. Kami belajar di kampus yang sama, pengajian yang sama. Kami menjadi Munsyi Dewan dan turut berjaya menjadi penulis buku. Apa khabar beliau sekarang?”
    Saya lantas mengucapkan tahniah dalam wall MHM, “ Cikgu Jaimah Abdul Manaf... tahniah.” Pada masa yang sama saya catat dalam ucapan yang sama dalam Wall Jaimah.
    “Terima kasih Enik Mat....pensyarah lelaki yang mula-mula menjadi sahabat baik saya semasa mula-mula berkhidmat di IPG Kampus Perempuan Melayu ...” jawapan Jaimah. 
    “Terima kasih juga buat Cikgu Mohammad Abd Ghani, sempat juga saya bersahabat dengan beliau yang sentiasa tenang dan murah dengan senyuman...” sambung Jaimah lagi.
    Saya sungguh tidak menduga maklum balas Jaimah tentang saya  yang masih berada dalam ingatannya. Saya terharu tanggapan Jaimah itu. Di luar dugaan dan andaian saya. Saya yakin ia datang dari rasa hati ikhlas Jaimah. Saya sudah lama dan  lebih tujuh tahun tidak bertemu dan tidak berhadapan dengan Jaimah.
    Saya terharu dengan tanggapan demikian kerana pada masa yang sama  ada kalangan GP Ex-MPPM membuat tanggapan liar melabel saya,
“ hidung belang” kerana membuat persepsi yang salah.
    Saya menyambung dalam kota mesej Jaimah, dengan soalan dan persepsi, “Salam Cikgu Jaemah. Tukar ke BP ke? Mengapa? Balik kampung,  atau dah jemu kat MPPM?”
    “Kampus Perempuan Melayu tetap di hati ...terpaksa ke Batu Pahat kerana perubahan gred.....,”   jawapan ringkas daripada Jaimah.

Oleh Mohammad Abd Ghani

1 ulasan:

ceritaapaapasaja berkata...

Untuk memastikan cerita yang dihantar cepat dipos, pastikan tiada kesilapan bahasa dan tanda baca.
Apabila membuka kata, contoh:
“ Terima kasih Encik Mat...
nota: Selepas pembuka kata, tiada `space' dan apabila menggunakan titik, cukup dengan TIGA sahaja.
Terima kasih. Jangan serik!