Halaman

Isnin, 27 Jun 2011

TIP1: Di mana Nak Cari Cerita?

Soalan ini sering ditanyakan kepada saya sewaktu sesi latihan penulisan rencana, anekdot ataupun cerpen. Kata mereka, tanpa idea asas, bagaimana hendak memulakannya?
    Benar kata mereka. Inilah halangan pertama bagi penulis, khususnya penulis baru. Bagaimanapun ini adalah salah satu lagi mitos yang dibina sendiri oleh mereka yang tidak ingin mencuba.
    Dalam konteks menulis anekdot untuk blog ini, cerita tidak perlu dicari. Setiap detik berdenyut, cerita baru berlaku. Cuba ingatkan kembali peristiwa hari ini sahaja. Apa yang telah kita lakukan sejak pagi sehingga membaca blog ini. Banyakkan?
    Sebagai contoh mudah, sewaktu melihat foto ketika bertugas di SRK Tunku Besar Tampin (TBS) pada tahun 1979-1981, terbayang wajah murid-murid saya ketika itu. Ia lebih diperkuatkan dengan kemunculan sebahagian mereka ke Facebook saya.
    Wajah Norlaila, Satish, Maswati, Monaliza, Nor Aslina, Johana, Lee Swee Ching, Adrian, Bhalinder Jit Kaur dan ramai lagi jelas di mata saya. Sewaktu Nor Aslina bertanya kepada saya (chatting), adakah saya masih mengingatinya – tanpa merujuk fotonya saya terus membuat deskripsi ringkas dan yakin tepat – bertubuh gempal, berambut kerinting dan suka bercakap (becok).
    Tanya rakan-rakan sekelasnya, betul ataupun tidak deskripsi yang saya berikan, walaupun peristiwa itu telah berlaku kira-kira 30 tahun yang lalu.
    Dan tentunya saya tidak dapat melupakan Shantini, murid Darjah 6 Nila yang kisahnya sentiasa menjadi modal Minggu Orientasi Pelajar Baru di IPG Kampus Raja Melewar. Cerita ini yang saya tulis dalam blog ini, sewaktu membelek-belek foto di TBS.
    Baiklah. Sebagai panduan awal kali ini, ingatkan kisah-kisah yang pernah berlaku di antara kita dengan orang terdekat (nenek, datuk, emak, ayah, adik, abang dan kakak); takkan tidak ada satupun kisah yang boleh menjadi cerita. Apa yang penting, cerita itu mesti ada nilai moral yang boleh dimanfaatkan pembaca. Ia mungkin sedih, lucu, sinis atau apa-apa sahaja. Jumpa lagi pada sesi lain.
Catat Ulasan