Selasa, 28 Jun 2011

TIP2: Di mana Hendak Bermula?

Setelah tahu di mana nak cari cerita (TIP1) dan dah jumpa pula, hari ini saya nak bercerita bagaimana hendak memulakannya. Orang bijak pandai kata, memulakan sesuatu; bermakna telah menyiapkan sebahagian besar kerja.
     Bagi peserta Program Penghayatan Teromba dan Perbilangan yang berlangsung hujung minggu lalu, mari kita ingat-ingatkan semula. Pada malam kedua, kami sebagai fasilitator telah memberi peluang kepada peserta berkaraoke, selepas sesi rasmi pementasan hasil kerja di lobi Seri Menanti Resort.
     Banyak cerita berlaku di sini. Mungkin ada yang kali pertama berkaraoke – apa perasaan pada mulanya? Bagaimana perasaan sewaktu menyanyi (mungkin merasakan lagu terlalu panjang), atau apa pula perasaan apabila lagu selesai? Hendak bernyanyi lagi atau itu mungkin yang pertama dan terakhir.
     Setiap orang mempunyai perasaan berbeza walaupun menghadapi suasana yang sama. Respons terhadap sesuatu perkara berkait rapat dengan latar diri – pelajaran, budaya, persepsi dan pelbagai lagi. Di sini, sekali lagi Allah menunjukkan kekuasaannya – setiap di antara kita walaupun sama (manusia) tetapi berbeza. Inilah yang mengindahkan kehidupan.
     Bayangkan apa akan terjadi sekiranya setiap manusia mempunyai perasaan dan kehendak yang sama? Pasti Sang Lelaki akan berbunuhan untuk mendapatkan Lisa Suriahani atau Sang Wanitanya bertarik-tarik rambut, berebutkan Shahruk atau Amir Khan.
     Bagi saya, sejak sakit lebih setahun lalu, saya tidak berselera untuk berkaraoke. Sebelum itu; biasalah mendendangkan Suci Dalam Debu, Cinta Hampa atau berduet dengan lagu malar segar Sekuntum Bunga Melati atau Saat Bahagia. Lagu-lagu ini adalah national-anthem saya.
     Bagaimanapun pada malam itu, selera terbuka semula. Lebih terangsang apabila tiada peserta yang ingin menawarkan diri walhal pengerusi program, Kak Mahaya telah memberi lampu hijau. “Syaratnya, hanya menyanyikan lagu-lagu berunsur puitis atau lirik yang membina. Syarat kedua, hingga jam 10.30 malam sahaja.”
     Biasalah begitu! Sejak jadi cikgu kira-kira 38 tahun yang lalu, saya berpegang kepada konsep `Cikgu yang perlu memulakan sesuatu. Bagaimana proses pengajaran berlaku, sekiranya cikgu hanya pandai menyuruh, sedangkan dia sendiri tak buat?’
     Dipendekkan cerita, aku segera menemui DJ bertugas dan menawar diri untuk berduet dengan Nen, DJ Negeri FM yang juga salah seorang peserta program itu. Aku berbuat demikian semata-mata untuk merangsang yang lain, untuk mengelakkan suasana suram.
     Sebaik-baik aku menyatakan nama lagu kepada DJ, Mohd Nor Awaludin, seorang lagi peserta menerpa ke meja DJ dan turut menawarkan diri untuk berduet dengan Nen juga. Biasalah! Aku mengalah. Mohd Nor dan Nen yang membuka gelanggang pada malam itu.
     Itu asas ceritanya – cerita biasa. Bagaimanapun ia boleh dikembangkan dengan bumbu-bumbu human-interest. Lihat hasilnya dalam pos kategori Cerita Rakyat Abad 21- Mendapat Janda Mat Non.

Tiada ulasan: