Ahad, 31 Julai 2011

Lelaki Tua Itu (Bahagian 1)

KESIBUKAN dengan tugas membuatkanku tidak pedulikan kumpulan Facebook ini. Di hati kecilku sudah pasti terdetik rasa kecewa di hati seorang lelaki tua bernama Zulkifli Abu.
     "Sampai hati kau Ramli, kalau lupakan aku... ini Cikgu Zul tau, kau tak pedulikan aku... takpe, takpe... nanti kau mesti cari aku." Aku terfikir mungkin lelaki tua yang dulu, kini dan selamanya ku panggil Cikgu Zul itu akan bermadah demikian kerana kekecewaannya.
     Kini, pada dinihari dan bersaksikan jelmaan kecerdikan manusia dinamakan komputer ini, aku secara berlapang dada ingin mencoret sesuatu di ruang dinamakan wall atau dinding Facebook ini. Ini barulah siri pertama. Kedua, ketiga dan selanjutnya akan menyusul. Itupun kalau diizinkan oleh lelaki itu.
     Dulunya di STTJ, namaku dan nama Zulkifli Abu sangat sinonim. Rakan-rakan menggelarku sebagai 'anak didik Cikgu Zul'. Masa tertentu aku suka dengan gelaran itu. Pada masa yang lain aku rimas kerana gelaran itu juga membuatkan sesetengah rakan menjauhkan diri daripadaku.
     Pengalaman paling tidak dilupakan apabila aku "curi keluar malam" makan bersama-sama rakan seasrama di benteng Ampangan. Selesai menjamah makanan nasi goreng di benteng itu, kami terus pulang.
     Dalam keadaan sangat berhati-hati, kami pandang kiri dan kanan. "Rip, rap, rip, rap.... buuuup!" Seorang demi seorang kami memanjat pagar berdekatan pintu masuk. Jarum jam di tangan ketika itu menunjukkan angka 11 malam.
     Secara tiba-tiba muncul lelaki bernama Cikgu Zul itu di kaki lima bangunan sekolah. Memandang tepat ke wajahku... (bersambung).
oleh: Ramli Karim

nota: Sebagai pemilik gelar `Lelaki Tua Itu’, saya izinkan saudara meneruskan cerita...

Tiada ulasan: