Ahad, 31 Julai 2011

Think Big


Selain mengikuti kursus teras, aku turut mengambil subjek Media Dalam Pendidikan sebagai minor. Oleh kerana lama terlibat dalam bidang Teknologi Pendidikan dan media, aku ingin memanfaatkan kelas Dr. Bob Houlton untuk mengetahui lebih mendalam bagaimana media boleh membantu proses pengajaran dan pembelajaran.
      Antara aktiviti kuliah ialah mengendalikan stesen radio dan operasi rakaman video multi-camera (MCP). Seronok sekali kuliah ini. Kami sempat menghasilkan pelbagai rancangan.
      Lebih beruntung, salah seorang rakan sekuliah kami, Ding, pelajar dari Thailand pernah menang Wartawan Penyiaran Terbaik Thailand 1994. Ding turut mengongsi pengalaman dengan kami.
      Oleh kerana memang berminat dalam bidang penerbitan televisyen, peluang mengendalikan kamera studio yang besar memungkinkan aku memasang angan-angan untuk memiliki kamera besar; setidak-tidaknya Panasonic NV7 – cuma kamera berformat VHS. Pada waktu itu aku sudah mempunyai handycam Sony.
      Hendak membeli Sony Betacam seperti yang aku gunakan di studio universiti tentu tidak mampu. Setidak-tidaknya saiz kamera itu membolehkan aku dilihat sebagai jurukamera profesional, cukuplah.
      ”Orang Malaysia selalu percaya pada yang besar,” fikirku. Banyak cerita aku dengar jurukamera amatur yang membawa handycam tidak mendapat keyakinan ibu bapa pengantin untuk mengambil upah merakamkan peristiwa.
      Dalam pada itu, seorang rakan sekuliah dari Nigeria mencadangkan kepadaku supaya membeli Sony Betacam melaluinya. Beliau yang juga bekerja dengan stesen televisyen mengatakan boleh mendapatkan kamera jenis itu dengan harga murah melalui peruntukan khas `negara dunia ketiga’ yang berpusat di Germany.
      Apa lagi. Aku terus memasang angan-angan tinggi.
      Bagaimanapun angan-angan itu terus aku lupakan selepas kuliah Dr. Bob Houlton pagi itu. Sewaktu beliau berkongsi pengalaman hasil kunjungannya ke Amerika Syarikat untuk membentang kertas kerja, Dr. Bob Houlton menunjukkan rakaman video yang dihasilkannya.
      Rakaman itu dimainkan terus daripada handycamnya yang lebih kecil daripada yang aku miliki.
      ”Cukup mudah hari ini. Ringan dan mudah dibawa ke mana-mana di samping tidak mengetepikan mutu rakaman,” katanya.
      ”Saya juga boleh menonton hasil rakaman sewaktu dalam perjalanan.
      ”Sayapun berasa hairan, bagaimana orang lebih percaya kepada benda yang besar sedangkan benda kecil seperti ini lebih baik daripadanya,” tambahnya.
      ”Kualiti video Hi-8 yang saya gunakan ini tentu lebih baik daripada VHS,” katanya.
      Aku akur.           

Tiada ulasan: